تکنولوژی

اصول اولیه شناخت سیستم صوتی خودرو

صدای خودرو تقریباً به اندازه خود خودرو وجود داشته است و در طول سال ها تغییرات زیادی رخ داده است. سیستم‌های مدرن معمولاً برای هزینه و فضا بهینه‌سازی می‌شوند، که اغلب به این معنی است که در زمینه کیفیت صدا قربانی می‌شود. برخی از خودروها با بسته‌های صوتی ممتاز عرضه می‌شوند، اما حتی تجهیزات صوتی خودرو در این سیستم‌ها را می‌توان بهینه‌سازی و ارتقا داد.

موضوع صدای ماشین در ابتدا می تواند بسیار پیچیده به نظر برسد، اما فقط سه جزء اساسی وجود دارد که هر سیستمی باید شامل شود. یونیت سر یک سیگنال صوتی را ارائه می دهد، تقویت کننده آن را تقویت می کند و بلندگوها در واقع صدا را تولید می کنند. این اجزا به شدت به یکدیگر وابسته هستند و کیفیت کلی سیستم صوتی خودرو بر اساس نحوه تعامل آنها تعیین می شود.

رادیو پخش
در قلب هر سیستم صوتی خودرو قطعه ای وجود دارد که به طور معمول به عنوان رادیو پخش شناخته می شود. اکثر مردم به این جزء به عنوان رادیو یا استریو اشاره می کنند که هر دو اصطلاح دقیقی هستند که کل داستان را بیان نمی کنند. اکثر این قطعات شامل تیونرهای رادیویی هستند، و استریو از دهه 1960 وجود داشته است، اما هدف کلی تر از واحد مرکزی ارائه نوعی سیگنال صوتی است.
در گذشته، واحدهای مرکزی سیگنال‌های صوتی را از 8 آهنگ، کاست‌های فشرده و حتی یک نوع اختصاصی پخش کننده ضبط ارائه می‌کردند. در حال حاضر اکثر واحدهای اصلی شامل یک پخش کننده سی دی هستند، اما رادیو ماهواره ای، موسیقی دیجیتال و حتی رادیو اینترنتی نیز منابع صوتی محبوبی هستند.

 

برخی از رادیو پخش علاوه بر اینکه به عنوان مغز سیستم صوتی عمل می کنند، قابلیت های ویدئویی نیز دارند. این هد یونیت ها معمولاً قادر به پخش دیسک های DVD یا Blu-ray هستند و برخی نیز دارای صفحه نمایش LCD داخلی هستند. همانطور که یک هد یونیت سنتی سیگنال‌های صوتی را به بلندگوها ارائه می‌کند، یونیت‌های هد ویدیو اغلب می‌توانند به نمایشگرهای خارجی متصل شوند.

رادیو پخش های مدرن گاهی اوقات در سیستم های اطلاعات سرگرمی نیز ادغام می شوند. این رادیو پخش ها معمولا دارای صفحه نمایش LCD بزرگ هستند و اغلب قادر به نمایش داده های ناوبری، کنترل آب و هوا و انجام سایر عملکردها هستند.

آمپلی فایر
آمپلی فایر دومین جزء اصلی است که هر سیستم صوتی خودرو به آن نیاز دارد. در حالی که هدف هد یونیت ارائه سیگنال صوتی است، هدف تقویت کننده افزایش قدرت آن سیگنال است. بدون تقویت کننده برق، سیگنال صوتی برای حرکت فیزیکی بلندگوها و ایجاد صدا بسیار ضعیف خواهد بود.

ساده‌ترین سیستم‌های صوتی خودرو فقط یک یونیت سر و چهار بلندگو دارند، اما این بدان معنا نیست که هیچ آمپی در تصویر وجود ندارد. این سیستم های صوتی ساده در واقع حاوی یک آمپر قدرت کوچک در داخل هد یونیت هستند. از آنجایی که در بسیاری از خودروها و کامیون‌ها، فضا پرمخاطب است، اغلب لازم است که یونیت سر و آمپر در یک قطعه واحد ترکیب شوند.برخی از سیستم‌های صوتی OEM دارای آمپرهای برق جداگانه هستند، اما اکثر آنها اینطور نیستند. با این حال، نصب یک آمپلی فایر جدید همیشه باعث افزایش کیفیت صدا نمی شود. اگر بلندگوهای یک وسیله نقلیه برای استفاده با آمپلی فایر کم خونی که با هد یونیت استوک ارائه می شود طراحی شده باشد، آن ناحیه نیز نیاز به توجه دارد.

بلندگوها

قطعات پایانی پازل پایه صوتی خودرو را تشکیل می دهند. اکثر سیستم‌های صوتی خودرو حداقل چهار سیستم دارند، اما پیکربندی‌های قابل دوام بسیار زیادی وجود دارد. هنگامی که یک بلندگو سیگنال صوتی را از یک تقویت کننده دریافت می کند، انرژی الکتریکی سیگنال به انرژی مکانیکی تبدیل می شود که باعث می شود یک مخروط به جلو و عقب حرکت کند. این ارتعاش هوا را جابجا می کند، که امواج صوتی را که ما می شنویم ایجاد می کند.

برخلاف سیستم‌های صوتی خانگی که دارای ووفر، توییتر و بلندگوهای میان رده مجزا هستند، صدای خودرو اغلب از بلندگوهای «فول برد» استفاده می‌کند. این باعث صرفه جویی در فضا می شود، اما یک بلندگو با برد کامل معمولاً نمی تواند همان کیفیت صدایی را که یک ووفر، توییتر یا بلندگوی میان رده واقعی می تواند منتشر کند. برخی از بلندگوهای صوتی خودرو یک ووفر و یک توییتر را در یک بلندگوی کواکسیال ترکیب می کنند و ساب ووفرهای اختصاصی نیز در دسترس هستند. جایگزینی بلندگوهای برد کامل با قطعات یکی از اصلی ترین دلایلی است که مردم بلندگوهای خود را ارتقا می دهند.
آوردن آن همه با هم
برای اینکه بهترین صدای ممکن را از تجهیزات صوتی خودرو خود دریافت کنید، توجه به هر یک از سه جزء اصلی ضروری است. یک هد یونیت عالی ممکن است صدای متوسطی را بدون یک آمپلی فایر خارجی مناسب ارائه دهد و یک آمپلی فایر قدرتمند در صورت جفت شدن با بلندگوهای کارخانه ای “فول برد” بی فایده است.

راه‌های مختلفی برای ارتقای سیستم صوتی خودرو وجود دارد، اما بهترین رویکرد به عواملی مانند بودجه، نقاط قوت و ضعف تجهیزات موجود و اهداف کلی ارتقا بستگی دارد. جایگزینی بلندگوهای کارخانه با واحدهای با کیفیت بالاتر معمولاً محل خوبی برای شروع است، اما هر پروژه متفاوت است.

فراتر از اصول
بعد از اینکه سه جزء اساسی که هر سیستم صوتی خودرو به آن نیاز دارد را بررسی کردید، ممکن است بخواهید عمیق‌تر به آن بپردازید. برخی از قطعات و فناوری‌هایی که واقعاً می‌توانند سیستم صوتی خودرو را زنده کنند عبارتند از:

پردازنده های صدا و اکولایزر
کراس اوورها
رادیو ماهواره ای
رادیو HD
هات اسپات های موبایل
هد یونیت های بلوتوث

دیدگاهتان را بنویسید