تکنولوژی

نقش آمپلی فایر در سیستم ماشین چیست؟

تقویت کننده ، تقویت کننده الکترونیکی یا آمپر (غیررسمی) دستگاه الکترونیکی است که می تواند قدرت سیگنال (ولتاژ یا جریان متغیر با زمان) را افزایش دهد. این یک مدار الکترونیکی دو پورت است که با استفاده از نیروی الکتریکی منبع تغذیه دامنه سیگنالی را که به پایانه های ورودی آن اعمال می شود ، افزایش می دهد و در خروجی آن سیگنال دامنه نسبتاً بیشتری تولید می کند. مقدار تقویت شده ارائه شده توسط یک تقویت کننده با افزایش آن اندازه گیری می شود: نسبت ولتاژ خروجی ، جریان یا قدرت به ورودی. تقویت کننده مداری است که دارای افزایش قدرت بیشتر از یک است. تقویت کننده می تواند یک قطعه جداگانه از تجهیزات باشد یا یک مدار الکتریکی موجود در دستگاه دیگر. تقویت در الکترونیک مدرن اساسی است و تقویت کننده ها تقریباً در همه تجهیزات الکترونیکی به طور گسترده استفاده می شوند. تقویت کننده ها را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. یکی توسط فرکانس سیگنال الکترونیکی تقویت می شود. به عنوان مثال ، تقویت کننده های صوتی سیگنالها را در محدوده صوتی (صوتی) کمتر از 20 کیلوهرتز تقویت می کنند ، تقویت کننده های RF فرکانس های رادیویی را در محدوده فرکانس رادیویی بین 20 کیلوهرتز و 300 گیگاهرتز تقویت می کنند ، و تقویت کننده های سرور و تقویت کننده های ابزار ممکن است با فرکانس های بسیار پایین تا جریان مستقیم. تقویت کننده ها همچنین می توانند با قرارگیری فیزیکی آنها در زنجیره سیگنال دسته بندی شوند. به عنوان مثال پیش تقویت کننده ممکن است قبل از سایر مراحل پردازش سیگنال باشد.  اولین دستگاه الکتریکی عملی که می تواند تقویت شود ، لوله خلاuum تریود است که در سال 1906 توسط لی دی فارست ابداع شد و منجر به اولین تقویت کننده ها در حدود سال 1912 شد. امروزه بیشتر تقویت کننده ها از ترانزیستور استفاده می کنند.

واحدهای هد صوتی اتومبیل در تمام سیستم های اصلی صدای کارخانه دارای تقویت کننده های داخلی کوچک برای تأمین انرژی یک بلندگو هستند. در همین حال ، سیستم های صوتی ممتاز نصب شده در کارخانه معمولاً از آمپلی فایرهای بزرگ “قایق” بزرگتر و قدرتمندتری استفاده می کنند که جدا از واحد اصلی هستند تا بلندگوهای بیشتری را تأمین کنند و به کیفیت صدای بهتری برسند.

از آنجا که آمپلی فایر به طور معمول در اتومبیل دفن می شود ، بندرت آن را در سیستم صوتی OEM (سازنده تجهیزات اصلی) مانند واحد هد و بلندگو مشاهده خواهید کرد. اما آمپلی فایرها اجزای جدایی ناپذیری هستند که قدرت و حجم آهنگ های ماشین شما را تأمین می کنند و آنها نقش مهمی در شخصیت موسیقی شما در ماشین شما دارند. بدون تقویت کننده ، هرگز نمی توانید تولید مثل موسیقی با کیفیت بالا را در ماشین خود تجربه کنید.

قبل از تقویت
یک تقویت کننده سیگنال صوتی سطح پایین تولید شده توسط واحد هد را افزایش می دهد به طوری که به اندازه کافی قدرت دارد تا مخروط های بلندگوها را در سیستم حرکت دهد و صدا ایجاد کند. اما قبل از اینکه سیگنال تقویت شود ، باید توسط پیش تقویت کننده یا “پیش تقویت کننده” پردازش شود.
در یک سیستم صوتی پیچیده اتومبیل می تواند بیش از یک م preلفه preamp وجود داشته باشد. Preamp به هر مرحله در مسیر صوتی گفته می شود که در آن سیگنال قبل از تقویت پردازش می شود. پیش تقویت کننده داخل یک واحد هد ، سیگنال های خام را از منابع مختلف واحد هد ، مانند دستگاه پخش سی دی یا تنظیم کننده رادیو می گیرد و خروجی سطح پایین (که به آن خروجی سطح خط نیز می گویند) را به تقویت کننده می فرستد.

مرحله preamp همچنین جایی است که چنین تنظیماتی مانند بم ، سه برابر و یکسان سازی سیگنال صوتی را تنظیم می کند که در نهایت صدا را تنظیم می کند. هنگامی که سیگنال به تقویت کننده واقعی می رسد ، مرحله پیش تقویت ورودی داخلی آن آن را بیشتر پردازش می کند.

عبور از روی
بخشی از پردازش پیش آمپر به طور معمول شامل مدارهایی است که به عنوان کراس اوور شناخته می شوند. این سیگنال صوتی کامل برد را که به تقویت کننده تغذیه می شود به صورت الکترونیکی به فرکانس های جداگانه تقسیم می کند. یک کراس اوور را به عنوان یک پلیس ترافیک سیگنال صوتی در نظر بگیرید که فرکانس های خاصی را هدایت می کند تا توسط بلندگوهای تخصصی مانند ووفر و تویتر دوباره تولید شوند.

بسیاری از سیستم های صوتی از دو نوع کراس اوور استفاده می کنند. کراس اوور فعال یک م preلفه preamp است که سیگنال سطح کامل و سطح خط را قبل از تقویت تقسیم می کند ، بنابراین کانال های جداگانه تقویت کننده یا تقویت کننده فقط یک دامنه فرکانس خاص را برای بلندگوهای خاص اداره می کنند. یک کراس اوور غیرفعال سیگنال صوتی را پس از تقویت شدن و فرکانس سیگنال بلندگوهای خاص ، می پذیرد.

کراس اوورهای غیرفعال در بلندگوهای “دو طرفه” یافت می شوند که دارای یک جفت بلندگو روی یک قاب هستند. یک بلندگوی دو طرفه 6 در 9 اینچی که در بسیاری از سیستم های صوتی سهام یافت می شود ، دارای یک میان رده بزرگ و توییتر کوچک است. در این صورت ، ابتدا یک سیگنال صوتی از یک کراس اوور منفعل کوچک عبور می کند که فرکانس های بین دو بلندگو را جدا می کند.
عیب کراس اوورهای غیرفعال این است که با کاهش فرکانس های خاص باعث از بین رفتن قدرت ذاتی می شوند. به همین دلیل بسیاری از تقویت کننده های اتومبیل دارای مدار متقاطع فعال داخلی هستند. این امکان را برای کانال های آمپ برای بلندگوهای خاص فراهم می کند و همچنین کارایی بیشتری دارد.

قدرت و گرما
پس از پردازش پیش تقویت کننده ، آمپلی فایر یک جریان الکتریکی متناوب با قدرت بالا ایجاد می کند که همراه با بلندگوها برای ایجاد صدا کار می کند. زمانی از لوله های خلاuum برای تقویت سیگنال های الکتریکی استفاده می شد و هنوز هم در برخی از سیستم های سطح بالا خانگی استفاده می شود. اما آمپرهای لوله در معرض گرما و لرزش هستند و بنابراین در یک محیط خودرو ایده آل نیستند.

ترانزیستورهای الکترونیکی معمولاً سیگنال صوتی را در سیستم صوتی اتومبیل تقویت می کنند. با استفاده از اجزای الکترونیکی مانند خازن ها و مقاومت ها ، یک تقویت کننده سیگنال سطح خطی نامفهوم را از واحد اصلی شما افزایش می دهد بنابراین به اندازه کافی قدرتمند است که می تواند مخروط بلندگو را به عقب و جلو ببرد تا صدا ایجاد کند.در طول این تقویت ، تقویت کننده ها گرما تولید می کنند ، بنابراین مدیریت گرما قسمت عمده ای از طراحی آمپ است. تقویت کننده های کوچک و کم مصرف که در داخل واحدهای هد تعبیه شده اند ، بدون ترس از گرم شدن بیش از حد ، می توانند درون داشبور قرار بگیرند. اما تقویت کننده های قایق به طور قابل توجهی انرژی بیشتری تولید می کنند و بنابراین گرمای بسیار بیشتری تولید می کنند.بخشی از نمای خارجی یک آمپلی فایر از آنچه به عنوان “غرق شدن گرما” شناخته می شود تشکیل شده است. مشابه رادیاتور اتومبیل ، گرماگیر دارای برجستگی یا “باله” است تا سطح بیشتری را برای تابش گرمای تولید شده در داخل تقویت کننده ایجاد کند.

رده بندی قدرت آمپلی فایر
از آنجا که بیشتر موسیقی را به صورت استریو گوش می دهیم ، تقویت کننده ها معمولاً حداقل دو کانال دارند – چپ و راست. توان آمپلی فایر بر حسب وات در هر کانال اندازه گیری می شود. میزان وات بالاتر برای یک آمپلی فایر به معنی خروجی بیشتر انرژی به بلندگوها و در عوض صدای بلندتر است.استاندارد صنعت برای بدست آوردن درجه وات آمپلی فایر RMS است. این مخفف “Root Mean Square” است و یک معادله ریاضی برای اندازه گیری مقدار سیگنال خروجی است. اگرچه هنگام خرید سیستم صوتی اتومبیل استوک نیازی به محاسبه این فرمول ندارید ، اما باید توجه داشته باشید که برخی از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی بازارهای آزاد با امتیازات وات برای قدرتمندتر نشان دادن آمپر خود آزادی می گیرند. (با این وجود با صدای OEM ، درجه بندی قدرت آمپلی فایر معمولاً قانونی است.)

یک تاکتیک که شرکت های صوتی اتومبیل های پس از فروش از آن استفاده می کنند ارسال رتبه های “حداکثر” یا “اوج” قدرت به جای RMS یا قدرت با قدرت مداوم است. اما همانطور که اتومبیل خود را به طور مداوم با حداکثر سرعت آن رانندگی نمی کنید ، به ندرت به ادعاهای حداکثر خروجی نیرو که توسط برخی از شرکت های پس از فروش تولید می شوند ، دست خواهید یافت. به دنبال رتبه بندی های RMS باشید تا مطمئن شوید هنگام خرید تقویت کننده های پس از فروش ، سیب ها را با سیب ها مقایسه می کنید.گروه تجاری Consumer Electronics Association یک استاندارد اندازه گیری اختیاری تقویت کننده صوتی اتومبیل را به نام CEA-2006-A اجرا می کند. بسیاری از مارک های صوتی اتومبیل پس از فروش از استاندارد پیروی می کنند و بر روی بسته بندی خود دارای آرم CEA-2006-A هستند تا بدانید اندازه گیری توان آنها از نظر قانونی است.

بلندگوها را سرزنش نکنید
در حالی که تقریباً هر آمپلی فایر در حالت اوج تقریباً دو برابر RMS تولید می کند ، اما معمولاً با اعوجاج بسیار بالا است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که تقویت کننده به حداکثر میزان خود رسیده و صدای به شدت تحریف شده ای ایجاد می کند که می تواند به بلندگوهای سیستم آسیب برساند.هنگامی که یک سیستم صوتی از اعوجاج رنج می برد ، اولین برداشت شما این است که مقصر بودن آن در بلندگوهای معیوب است. اما در واقع به احتمال زیاد ناشی از اعوجاج از آمپلی فایر است. تقویت کننده های کوچک ساخته شده در داخل واحدهای هد – یا حتی برخی از آمپرهای قایق در سیستم های صوتی OEM – همیشه وظیفه ندارند صدای آهنگ ها را در حجم های بسیار زیاد خنثی کنند.در حقیقت ، بیشتر آمپلی فایرها در حدود سه چهارم حجم کلی سیستم به طور شنیدنی تحریف می شوند. اگر مجبورید میزان صدا را به آن سطح برسانید تا موسیقی خود را همانطور که دوست دارید بشنوید ، بخار تقویت کننده شما به راحتی تمام می شود. اگر فقط بلندگوها را در سیستم کم قدرت تعویض کنید ، ناامید خواهید شد.

دور از چشم ، دور از ذهن
از آنجا که معمولاً دور از ذهن و ذهن نیستند ، تقویت کننده ها احتمالاً سو most تفاهم ترین قسمت سیستم صوتی اتومبیل هستند. اما این اجزای حیاتی تفاوت بین صدای خوب و عالی را در یک سیستم صوتی ایجاد می کنند و دانستن کمی در مورد آمپلی فایرها می تواند به شما کمک کند صدای عالی را در ماشین خود داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *