دینام تولید کننده نیروی الکتریکی در اتومبیل است و جز اصلی سیستم شارژ خودرو است. همه اتومبیل های دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی هیبرید ها دارای دینام هستند. وقتی موتور در حال کار است ، دینام باتری را شارژ می کند و نیروی الکتریکی اضافی را برای سیستم های الکتریکی خودرو تأمین می کند. یک دینام به موتور پیچ می شود و توسط کمربند مارپیچ (کمربند محرک) حرکت می کند.دینام یک واحد بدون تعمیر و نگهداری است. در بعضی از اتومبیل ها می تواند تا 10-15 سال بدون هیچ گونه تعمیراتی دوام بیاورد. در صورت خرابی دینام ، ماشین ممکن است مدت زمان کوتاهی با شارژ باتری کار کند. اما به محض تمام شدن شارژ باتری موتور متوقف می شود. جایگزینی دینام با قطعه OEM جدید گران است ، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد.
علائم مشکلات دینام
رایج ترین علامت مشکلی که در سیستم شارژ وسیله نقلیه شما وجود دارد ، چراغ هشدار دهنده باتری (در عکس) یا نماد “CHARGE” است که هنگام رانندگی روشن می شود. به طور معمول این چراغ هشدار دهنده هنگام روشن شدن احتراق باید روشن شود ، اما به محض روشن شدن موتور باید از بین برود. اگر روشن بماند ، مشکلی در سیستم شارژ شما وجود دارد.چراغ هشدار دهنده سیستم شارژ مستقیماً به یک دینام خراب اشاره نمی کند ، گرچه مشکلات دینام بسیار رایج است. مکانیک شما برای تعیین دقیق قسمت معیوب باید آزمایش بیشتری انجام دهد.
یکی دیگر از علائم سیستم شارژ ضعیف این است که چراغ های جلو در حالت کم کار کم می شوند ، اما با چرخاندن موتور روشن تر می شوند. این مشکل می تواند نه تنها به دلیل ضعیف بودن دینام ، بلکه در اثر خرابی باتری ، اتصال ضعیف در ترمینال های باتری یا کمربند سفت مارپانت باشد. صدای ناله و وزوز ناشی از دینام یکی دیگر از علائم مشکلات دینام است. در بعضی از اتومبیل ها ، ممکن است توسط یاتاقان دینامیکی پر سر و صدا ایجاد شود. در بعضی از وسایل نقلیه جیپ / کرایسلر ، یک قرقره جداکننده دینام بد می تواند همین صدا را ایجاد کند.
اگر تستر سیستم شارژ در دسترس نیست ، مکانیک شما می تواند یک آزمایش ولتاژ ساده انجام دهد. این تست شامل بررسی ولتاژ باتری با موتور خاموش و روشن موتور است. ولتاژ باتری باید با روشن شدن موتور افزایش یابد ، زیرا دینام برق اضافی را تأمین می کند (عکس را ببینید). اگر با روشن شدن موتور ولتاژ باتری افزایش پیدا نکند ، سیستم شارژ مشکلی دارد.اگر سیستم شارژ در این آزمایش ناموفق بود ، مکانیک شما باید تشخیص بیشتری بدهد تا ببیند آیا دینام است یا چیز دیگری که باعث بروز این مشکل شده است. از دیگر مشکلات سیستم شارژ می توان به کمربند رانندگی شل ، سیم کشی معیوب یا فیوز منفجر ، سوئیچ احتراق معیوب و غیره اشاره کرد: همچنین بخوانید: نحوه بررسی فیوز در اتومبیل.
اگر تستر سیستم شارژ در دسترس نیست ، مکانیک شما می تواند یک آزمایش ولتاژ ساده انجام دهد. این تست شامل بررسی ولتاژ باتری با موتور خاموش و روشن موتور است. ولتاژ باتری باید با روشن شدن موتور افزایش یابد ، زیرا دینام برق اضافی را تأمین می کند . اگر با روشن شدن موتور ولتاژ باتری افزایش پیدا نکند ، سیستم شارژ مشکلی دارد.هر زمان که دینام تعویض می شود ، بهتر است کمربند مار را نیز عوض کنید. خیلی گران نیست و با جایگزینی آن به همراه دینام ، می توانید در هزینه های کار صرفه جویی کنید ، زیرا برای جایگزینی دینام باید کمربند مارپیچی برداشته شود. بیشتر بخوانید درباره کمربند مار.
چگونه دینام خود را بیشتر دوام بیاوریم
اغلب وقتی موتور محافظ مخفی یا سپر آسیب دیده یا از بین می رود ، دینام زود از کار می افتد. این اتفاق می افتد زیرا پاشیدن آب از جاده به داخل دینام وارد می شود و باعث می شود سریعتر فرسوده شود. اگر زیر شیلنگ موتور شما خراب است ، برای تمیز و خشک نگه داشتن محفظه موتور ، آن را تعویض کنید. همچنین یک مایع خنک کننده یا نشت روغن می تواند به دینام آسیب برساند. به همین ترتیب ، اگر مجبورید قسمت موتور را شامپو بزنید ، دینام باید از آب و مواد شوینده محافظت شود.
یک دینام اتومبیل AC معمولاً دارای دو سیم پیچ استاتور (سیم پیچ بیرونی ثابت) و روتور (سیم پیچ داخلی چرخشی) است. ولتاژي كه از طريق رگولاتور ولتاژ به سيم پيچ روتور مي رسد ، روتور را فعال كرده و به آهن ربا تبديل مي كند. روتور توسط موتور از طریق تسمه محرک چرخانده می شود.میدان مغناطیسی تولید شده توسط روتور چرخان باعث ایجاد جریان الکتریکی AC در سیم پیچ استاتور ثابت می شود. از دیودها برای تبدیل جریان AC به جریان DC مورد استفاده در سیستم الکتریکی خودرو استفاده می شود. ولتاژ خروجی توسط تنظیم کننده ولتاژ کنترل می شود (عکس زیر). به طور معمول ، یک تنظیم کننده ولتاژ در دینام تعبیه شده است.