اگر تا به حال با بلندگوها سر و کار داشته باشید ، احتمالاً اصطلاحات “توییتر” ، “ووفر” ، “ساب ووفر” و حتی شاید “تمام برد” و “میان برد” را شنیده اید
بلندگو چیست؟
بلندگو دستگاهی است که سیگنالهای الکتریکی را در نتیجه فرآیند الکترو مکانیکی به صدا تبدیل می کند.
بلندگوها برای هر سیستم صوتی حیاتی هستند.
از بلندگوهای توییتر گرفته تا بلندگوهای ووفر ، بلندگوها اجزای سازنده فیلم ، موسیقی و ورزش با صداهایی هستند که غالباً مسلم تلقی می شوند.
میکروفون ها صدا را به تکانه های الکتریکی تبدیل می کنند که می تواند بر روی نوعی رسانه ذخیره سازی ضبط شود. پس از ضبط و ذخیره ، می توان آن را در زمان یا مکان بعدی تولید کرد. شنیدن صدای ضبط شده به دستگاه پخش ، آمپلی فایر و در بیشتر موارد ، بلندگو نیاز دارد.
بلندگوها معمولاً ساختار زیر را دارند: یک قاب یا سبد فلزی ، که در آن تمام اجزای بلندگو قرار گرفته است. دیافراگمی که هوا را از طریق لرزش به بیرون هل می دهد. الگوهای ارتعاش ، امواج صوتی دلخواه دریافت شده توسط گوش شما را تولید می کنند. از دیافراگم غالباً مخروط یاد می شود. اگرچه معمولاً از یک مخروط ارتعاشی استفاده می شود ، اما تغییرات مختلفی در زیر وجود دارد. یک حلقه بیرونی از لاستیک ، کف یا سایر مواد سازگار ، که به عنوان فراگیر شناخته می شود. با صدای فراگیر یا بلندگوهای فراگیر اشتباه گرفته نشود ، محیط فراگیر دیافراگم را در جای خود نگه می دارد در حالی که انعطاف کافی برای لرزش را فراهم می کند. پشتیبانی دیگری توسط ساختار دیگری فراهم می شود که از آن به عنوان عنکبوت یاد می شود. عنکبوت اطمینان حاصل می کند که دیافراگم بلندگو ارتعاشی و محیط اطراف با قاب فلزی بیرونی تماس نداشته باشند. سیم پیچ صوتی پیچیده شده به دور آهن ربا در پشت دیافراگم قرار می گیرد. مونتاژ آهنربا یا سیم پیچ صدا قدرت لرزش دیافراگم را با توجه به الگوهای ضربه الکتریکی دریافت شده فراهم می کند. بلندگوهای مخروطی همچنین کمی برآمدگی دارند که ناحیه اتصال سیم پیچ صدا را به دیافراگم می پوشاند. از این به عنوان کلاهک گرد و غبار یاد می شود.
بلندگو اکنون می تواند صدا را تولید کند ، اما داستان به همین جا ختم نمی شود. اسپیکر باید در داخل محفظه ای قرار بگیرد تا عملکرد خوبی داشته باشد و از نظر زیبایی ظاهری مطلوبی داشته باشد. بیشتر اوقات ، محفظه نوع جعبه چوبی است. بعضی اوقات از مواد دیگری مانند پلاستیک و آلومینیوم استفاده می شود. بلندگوها می توانند به جای جعبه ، به اشکال دیگری مانند صفحه تخت یا کره ای در بیایند. همه بلندگوها برای تولید صدا از مخروط استفاده نمی کنند. برخی از سازندگان بلندگو مانند کلیپس علاوه بر بلندگوهای مخروطی از شاخ نیز استفاده می کنند. سایر سازندگان بلندگو ، به ویژه مارتین لوگان ، از تکنولوژی الکترواستاتیک در ساخت بلندگو استفاده می کنند. برخی دیگر مانند Magnepan از فناوری روبان استفاده می کنند. همچنین مواردی وجود دارد که صدا با روش های غیر سنتی تولید می شود.
بلندگوهای تمام برد ، ووفر ، تویتر و بلندگو ساده ترین محفظه بلندگو فقط شامل یک بلندگو است که تمام فرکانس های ارسالی به آن را بازتولید می کند. با این حال ، اگر بلندگو خیلی کوچک باشد ، ممکن است فقط فرکانس های بالاتر را تولید کند. اگر اندازه متوسطی داشته باشد ، ممکن است صدای صدای انسان و فرکانسهای مشابه را به خوبی تولید کند و در محدوده فرکانس بالا و پایین کوتاه بیاید. اگر بلندگو خیلی بزرگ باشد ، ممکن است در فرکانس های پایین تر و شاید در فرکانس های میان برد خوب عمل کند و در فرکانس های بالاتر هم خوب عمل نکند. راه حل بهینه سازی دامنه فرکانس قابل تولید با داشتن بلندگوهایی با اندازه های مختلف در داخل محفظه یکسان است.
ووفر
ووفر بلندگو است که اندازه و ساخته شده باشد تا بتواند فرکانس های کم و متوسط را تولید کند. ووفر بیشتر کارها را در بازتولید فرکانس هایی که می شنوید ، مانند صداها ، اکثر آلات موسیقی و جلوه های صوتی انجام می دهند. بسته به اندازه محفظه ، یک ووفر می تواند به قطر 4 اینچ یا به اندازه 15 اینچ باشد. ووفرهایی با قطر 6.5 اینچ تا 8 اینچ در بلندگوهای ایستاده کف معمول هستند. ووفرهایی با قطر در دامنه 4 و 5 اینچ در بلندگوهای قفسه کتاب رایج است.
توییترها
توییتر بلندگوی مخصوص طراحی شده است که کوچکتر از ووفر است. این فقط فرکانس های صوتی بالای یک آستانه خاص را تولید می کند ، از جمله ، در بعضی موارد ، صداهایی که گوش انسان نمی تواند بشنود اما فقط آنها را حس می کند. از آنجا که فرکانس های بالا بسیار جهت دار هستند ، تویترها صداهای با فرکانس بالا را در اتاق پخش می کنند تا اصوات با دقت شنیده شوند. اگر پراکندگی خیلی کم باشد ، شنونده دارای تعداد محدودی از گزینه های موقعیت گوش دادن است. اگر پراکندگی بیش از حد گسترده باشد ، حس جهت محل صدا از بین می رود. این انواع تویترها است: Cone: نسخه کوچکتر یک بلندگوی استاندارد. Dome: سیم پیچ صوتی به گنبدی متصل است که از پارچه یا فلز سازگار ساخته شده است. پیزو: به جای سیم پیچ صوتی و مخروطی یا گنبدی ، اتصال الکتریکی به یک کریستال پیزوالکتریک اعمال می شود که به نوبه خود دیافراگم را لرزاند. روبان: به جای دیافراگم سنتی ، یک نیروی مغناطیسی به یک روبان نازک وارد می شود تا صدا ایجاد کند. الکترواستاتیک: دیافراگم نازکی بین دو صفحه فلزی معلق است. صفحات به یک سیگنال الکتریکی واکنش می دهند به گونه ای که صفحات خارج از فاز می شوند. این به طور متناوب دیافراگم معلق را جذب و دفع می کند ، و لرزش لازم را برای ایجاد صدا ایجاد می کند. بلندگوهای میان رده یک محفظه بلندگو ممکن است یک ووفر و توییتر داشته باشد تا کل دامنه فرکانس را پوشش دهد. با این حال ، برخی از سازندگان بلندگو اسپیکر سوم را اضافه می کنند که فرکانس های میان برد و میان برد را بیشتر جدا می کند. از این به عنوان بلندگوی میان رده یاد می شود.
2-Way در مقابل 3-Way از محفظه هایی که فقط یک ووفر و یک تویتر دارند ، بلندگوهای دو طرفه یاد می شود. از محفظه هایی که یک ووفر ، توییتر و میان برد را در خود جای داده اند به عنوان بلندگوهای 3 طرفه یاد می شود. بلندگوهای 3 طرفه ممکن است همیشه بهتر نباشند. یک بلندگوی دو طرفه با طراحی مناسب می تواند عالی به نظر برسد و یک بلندگوی 3 طرفه با طراحی ضعیف می تواند وحشتناک به نظر برسد. فقط اندازه و تعداد بلندگوها مهم نیستند. کیفیت صدا همچنین به موادی که بلندگوها ساخته اند ، طراحی داخلی محفظه و کیفیت جز needed بعدی مورد نیاز – کراس اوور. کراس اور شما فقط یک ووفر و یک توییتر را داخل جعبه نمی اندازید ، آنها را به هم سیم سیم می کنید و امیدوارم که خوب به نظر برسد. وقتی در کابینت خود یک بلندگوی دو طرفه یا یک بلندگو 3 طرفه دارید ، به یک کراس اوور نیز نیاز دارید. کراس اوور یک مدار الکترونیکی است که دامنه فرکانس مناسب را به بلندگوهای مختلف اختصاص می دهد.
به عنوان مثال ، در یک بلندگوی دو طرفه ، کراس اوور در یک نقطه فرکانس خاص تنظیم می شود. هر فرکانس بالاتر از آن نقطه به توییتر ارسال می شود ، در حالی که باقیمانده به ووفر ارسال می شود. در یک بلندگوی 3 طرفه می توان یک کراس اوور را طوری طراحی کرد که دارای دو نقطه فرکانس باشد – یکی برای نقطه بین ووفر و میان برد و دیگری برای نقطه بین میان برد و تویتر. نقاط فرکانس کراس اوور متفاوت است. یک نقطه متقاطع 2 طرفه معمولی ممکن است 3 کیلوهرتز باشد (هر چیزی که در بالا به توییتر می رود ، هر آنچه در زیر به ووفر می رود). نقاط متقاطع 3 طرفه معمولی ممکن است 160 و 200 هرتز بین ووفر و میان برد و سپس نقطه 3 کیلوهرتز بین میان و تویتر باشد. رادیاتور و بنادر منفعل رادیاتور غیرفعال شبیه بلندگو است. دارای دیافراگم ، فراگیر ، عنکبوت و قاب است اما سیم پیچ صدا را از دست می دهد. به جای استفاده از سیم پیچ صوتی برای لرزش دیافراگم بلندگو ، یک رادیاتور غیر فعال متناسب با میزان هوایی که ووفر در داخل محفظه فشار می دهد ، ارتعاش می کند.
این یک اثر مکمل ایجاد می کند که در آن ووفر انرژی لازم برای تأمین انرژی خود و رادیاتور غیرفعال را تأمین می کند. اگرچه دو ووفر متصل مستقیم به آمپلی فایر یکسان نیست ، اما ترکیب ووفر و رادیاتور غیرفعال خروجی باس موثرتری را ایجاد می کند. این سیستم در کابینت های بلندگو کوچکتر به خوبی کار می کند ، زیرا می توان ووفر اصلی را به سمت خارج به سمت گوش شنوایی نشان داد ، در حالی که رادیاتور غیرفعال را می توان در پشت محفظه بلندگو قرار داد. یک جایگزین برای رادیاتور غیرفعال پورت است. درگاه یک لوله است که در قسمت جلوی یا عقب محفظه بلندگو قرار گرفته تا هوای پمپ شده توسط ووفر از طریق درگاه ارسال شود و یک تقویت کننده فرکانس پایین مکمل مشابه رادیاتور غیرفعال ایجاد کند. یک پورت باید دارای یک قطر خاص باشد و مطابق با مشخصات محفظه و ووفر باشد که مکمل آن باشد. بلندگوهایی که دارای پورت هستند به عنوان بلندگوهای بازتابنده باس نامیده می شوند.
ساب ووفر
ساب ووفر فرکانس های بسیار کمی را تولید می کند و بیشتر در برنامه های صدای فراگیر سینمای خانگی و صدای پیشرفته استفاده می شود. این یک اثر مکمل ایجاد می کند که در آن ووفر انرژی لازم برای تأمین انرژی خود و رادیاتور غیرفعال را تأمین می کند. اگرچه دو ووفر متصل مستقیم به آمپلی فایر یکسان نیست ، اما ترکیب ووفر و رادیاتور غیرفعال خروجی باس موثرتری را ایجاد می کند. این سیستم در کابینت های بلندگو کوچکتر به خوبی کار می کند ، زیرا می توان ووفر اصلی را به سمت خارج به سمت گوش شنوایی نشان داد ، در حالی که رادیاتور غیرفعال را می توان در پشت محفظه بلندگو قرار داد. یک جایگزین برای رادیاتور غیرفعال پورت است. درگاه یک لوله است که در قسمت جلوی یا عقب محفظه بلندگو قرار گرفته تا هوای پمپ شده توسط ووفر از طریق درگاه ارسال شود و یک تقویت کننده فرکانس پایین مکمل مشابه رادیاتور غیرفعال ایجاد کند. یک پورت باید دارای یک قطر خاص باشد و مطابق با مشخصات محفظه و ووفر باشد که مکمل آن باشد. بلندگوهایی که دارای پورت هستند به عنوان بلندگوهای بازتابنده باس نامیده می شوند. ساب ووفر ساب ووفر فرکانس های بسیار کمی را تولید می کند و بیشتر در برنامه های صدای فراگیر سینمای خانگی و صدای پیشرفته استفاده می شود.
نمونه هایی که یک ساب ووفر مورد نظر است شامل بازتولید جلوه های خاص با فرکانس پایین (LFE) ، مانند زمین لرزه و انفجار در فیلم ها ، و برای موسیقی ، نت های پدال ارگان لوله ، کنترباس صوتی و تمپانی است. اکثر ساب ووفرها مجهز به انرژی مجهز هستند. این بدان معناست که برخلاف بلندگوهای سنتی ، ساب ووفرها دارای تقویت کننده داخلی هستند. از طرف دیگر ، مانند برخی از بلندگوهای سنتی ، ساب ووفرها ممکن است از یک رادیاتور یا پورت منفعل استفاده کنند تا پاسخ فرکانس پایین را افزایش دهد. خط پایین بلندگوها صدای ضبط شده را بازتولید می کنند تا در زمان یا مکان دیگری شنیده شود. روش های مختلفی برای طراحی یک بلندگو وجود دارد ، از جمله گزینه های اندازه قفسه کتاب و اندازه کف. قبل از خرید بلندگو یا سیستم بلندگو ، گوش دادن انتقادی را با محتوایی که با آن آشنا هستید انجام دهید. CD ها ، DVD ها ، دیسک های Blu-ray و Blu-ray و Ultra HD یا ضبط وینیل همه کار می کنند.
توجه داشته باشید که چطور بلندگو کنار هم قرار گرفته ، اندازه آن ، هزینه آن چقدر است و چطور برای گوش شما به نظر می رسد. اگر بلندگوها را بصورت آنلاین سفارش می دهید ، بررسی کنید که آیا یک جلسه 30 روزه یا 60 روزه گوش دادن دارید علیرغم هرگونه ادعا در رابطه با عملکرد بالقوه ، تا زمان راه اندازی آنها نمی دانید که چگونه بلندگوها در اتاق شما به صدا در می آیند. چندین روز به بلندگوهای جدید خود گوش دهید ، زیرا عملکرد بلندگو از دوره شروع اولیه بین 40 تا 100 ساعت بهره مند می شود.